Nieuw-Zeeland (zuideiland deel 1)

12 november 2008 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na een reis van 24 uur kwamen we aan in Christchurch! Eerst vanuit Lombok met de boot naar Bali (met een paar uur stil liggen in de haven van Bali), met een busje naar het vliegveld, toen een nachtvlucht naar Sydney en vandaaruit vliegen naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. We waren echt moe bij aankomst. En het weer was stormachtig, koud en veel regen. Wat een omschakeling! 'That will toughen you up, mate', zei de driver die ons naar onze camper bracht. Na een uitleg over de camper gaan we op pad met ons nieuwe huisje voor de komende 6 weken. Het rijden is even heel onwenning, links van de weg en ondanks dat het een kleine camper is, toch nog wel een heel gevaarte op de weg. We zoeken een camping op, doen boodschapjes en richten onze camper in... lekker kneuterig, maar o zo heerlijk om een eigen stek te hebben! We slapen enorm goed in onze camper. En na wat rondrijden zijn we een beetje gewend aan het links rijden, ook al blijft het lastig op drukke knooppunten welke kant je op moet kijken. Na 12 dagen in NZ hebben inmiddels zo'n 2.000 kilometer gereden en al een flink stuk van het zuidelijke gedeelte van het zuideiland verkend. Geweldig mooie en indrukwekkende landschappen gezien en heel uiteenlopend. Het is echt raar dat na 1 of 2 uur rijden zowel het landschap als het weer compleet anders kan zijn. In de eerste week hier hebben we veel regen en wind gehad. De laatste paar dagen hebben we een strak blauwe lucht met veel zon en een graadje of 25, veel beter dan die kou en nattigheid.

Onze rondreis begint in Christchurch. Een Engels aandoend stadje, waar weinig te beleven valt, behalve een mooie art gallery. We bekijken blauwe pinguins in het Antartic centre en worden over steile hellingen gecrossed met een Antartic vehicle. We rijden door naar Lake Tekapo met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Het water van Lake Pukaki is azuurblauw en de omgeving daar is prachtig. Mount Cook is de hoogste berg van NZ en we kunnen tot aan de voet van deze berg rijden. Verder op de route komen we langs een rotswand met Maori tekeningen. Daarna volgt een tocht via Lake Benmore en Aviemore waar de Lord of the Rings films zijn opgenomen. Bij Mouraki liggen een grote stenen in de branding van zee uit de prehistorie. Dunedin is zo mogelijk een nog suffere stad als Christchurch. Otago Peninsula staat bekend om haar wildlife en aan het einde van dit schiereiland zien we albatrossen vliegen en geel-oog pinguins op het strand. Tijdens een tocht door national park The Catlins spot Paul een zeeleeuw in een baai. Het beest stonk van dichtbij en was echt groot. Bij andere baaien een woeste zee met gigantische hoge golven gezien.

De weersomslagen zijn nu groot, het ene moment hagelt het en even later schijnt weer volop de zon. Bijna elke nacht staan we op een andere camping. In Bluff staan we op een onbemande camping, waar je zelf het sta-geld in een brievenbus moet doen op basis van het eerlijkheidsprincipe. Vanuit Bluff varen we naar Stewart Island om daar te wandelen. De catamaran vliegt over de woeste zee, een lekkere bumpy tocht. Via the Southern Scenic Route rijden we door naar Te Anau. Soms komen we urenlang geen bewoonde wereld tegen en ook nauwelijks ander verkeer (en als we die dan wel zien, lijken ze te spookrijden ;-) We bezoeken grotten met glow-worms, glow-in-the-dark wormen zeg maar. Op weg naar de befaamde Milford Sounds hebben we alleen maar regen, vééél regen. Onze boot kan de cruise door dit fjordenlandsschap door stormachtig weer niet afmaken helaas. Dus weinig gezien van de sounds en errug grijze foto's.

Vanaf maandag in Queenstown echt alleen maar zon en ook eindelijk een levendig stadje dat de moeite waard is. Met een jet boat varen we over het meer Wakatipu en de rivieren erom heen. We varen op z'n snelst 90 km/uur en voor de show worden een paar spinnings in het water gemaakt, cool. In een birdpark zien we een kiwi, dé vogel van NZ en een nationaal symbool. De Nieuw-Zeelanders noemen zichzelf ook kiwi's. Vanochtend kwam wel het hoogtepunt - ook letterlijk - van onze NZ trip met een tandem paraglide flight. Van een berg van 450 meter hoog renden we allebei met een instructeur de helling af om dan met een parachute door de lucht te gaan zweven. Wow, wat een prachtig uitzicht over Queenstown en meer Wakatipu! En ook wat spannend met opstijgen. Daarna is het puur genieten en na ongeveer 10 minuten staan we weer met beide beentjes op de grond. Zie ook de filmpjes op de site van Paul en Rinske in de lucht! Nu zijn we bij weer een ander meer (boel meren hier, he?) bij Wanaku, where the story continues...

1. Anna:
    love it!
    In NL draait net een mooie, heeeele mooie film over NZ: Brideflight. geweldig, en moest aan jullie denken die daar mogen rondtoeren. Zag ook wat wijnbergen op de fotos, klopt dat?
    Hier alles goed, lekker werken en geen zin in de winter (ja, lach maar!), dit weekend lekker naar Parijs met mijn schatje, super leuk!
    Doe de groetjes aan de vrijheid van NZ!
    Dikke kus van thuisblijvertje Anna
  2. Marina:
    12 november 2008
    Zo... het luie leventje zit er dus op en jullie zijn nu echt stoere backpackers geworden...
    Het ziet er weer allemaal erg mooi uit hoor.
    Heb ooit een aparte belevenis gehad in Queenstown; stond te koken op een camping en toen stond er ineens een studiegenoot ook een prutje te koken naast mij... hé wat de jij nu hier! Maar goed die rare Hollanders komen overal blijkt wel weer. Ik hoop dat nu het regenseizoen hier in NL is losgebarsten (daar lijkt het in ieder geval verdomd veel op) dat jullie de nattigheid bespaard blijft!
    Marina
  3. Maarten:
    Hoi Paul en Rinske,

Wow zeg, ik dacht na het eerste berichtje (waarin jullie in twee weken al meer hadden gezien dan ik in een hele maand) dat jullie later wel wat rustiger aan zouden doen, maar jullie houden het wel vol! Gaaf al die dingen die jullie zien. Ik wil ook wel weer een paar weekjes eigenlijk. Het klinkt echt heel goed allemaal. Hier is het ook wel uit te houden, beetje herfst. Guur en donker...
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en ik zie uit naar jullie volgende bericht.

Groetjes Maarten
  4. Josien:
    Hee Paul en Rinske,

wat een stoere dingen doen jullie zeg! Paragliden...super! Zo te lezen en te zien houden jullie het daar nog wel even uit zo zonder ons. Rinske, ik heb je afgelopen weekend wel gemist tijdens Troost van Oost. Ik heb gewoon maar voor 2 ge-smart-lapt!
    Veel plezier en veel liefs van Josien
    P.S. Joek staat inmiddels (en valt uiteraard ook minstens zo vaak als dat hij gaat staan, maar die blauwe plekken en bulten staan best stoer).
  5. Karien:
    13 november 2008
    Hoi Rinske en Paul,

Ben weer even op jullie site beland... Jullie beleven echt super veel!! Hartstikke leuk om te lezen en om de foto's te bekijken.
    Veel groetjes

Karien
  6. Sander:
    21 november 2008
    Ha Rinske & Paul,

Wow, wat een ervaringen! Stoer hoor. Leuk om zo af en toe te zien en lezen wat jullie daar doen.
    En Rinske, even over werk ;-) ik heb een aanbod gekregen om een nog half jaar bij BD te blijven en daar ben ik op ingegaan. Spreek je dus in februari wel weer!
    Heel veel reis- en ontdekplezier nog samen en geniet er van! Cheers!
    Sander