Fiji

27 december 2008 - Nadi, Fiji

Bula! Dat is de welkomstgroet in Fiji en betekent letterlijk ‘leven’. Fiji is een archipel bestaande uit 333 eilanden in de Pacifische Oceaan, ver weg van de bewoonde wereld. De bevolking van ruim 800.000 mensen bestaat voor de helft uit de oorspronkelijke Fijans en voor de andere helft uit Indiase mensen, die hier zo’n 150 jaar geleden als slaven heen zijn gevoerd. Het hoofdeiland is Viti Levu, waar veruit de meeste mensen wonen en ook de hoofdstad Suva ligt. De voertaal is Engels, maar er wordt ook veel Fijan en Hindu gesproken. In de dorpen op de afgelegen eilanden wordt vaak weer een eigen taal gesproken. En heel bizar, tot laat in de 19e eeuw was er nog kannibalisme in Fiji. Met de name gevangen vijanden werden verorberd.

‘Fiji time’ is hier een begrip en houdt in dat alles heeel langzaam gebeurt en niet op een bepaald tijdstip. Een uitermate goede plek om erg relaxed aan te doen en dat hebben we ook echt twee weken gedaan.

Op onze eerste dag in Nadi kregen we een welkomstceremonie, waarbij kava wordt gedronken. Kava ziet eruit als een modderdrankje en wordt gemaakt van een peperplant en heeft een licht narcotisch effect. Na een (kokosnoot)kommetje vol merkten wij al de tinteling op je tong en het slap worden van je mond.

Wij zijn een week gaan island hoppen door de Yasawa eilandengroep. Met een grote catamaran varen wij in 4,5 uur naar Nacula eiland. Onderweg komen we langs de meeste idyllische mini-eilandjes (met namen als Bounty Island en Robinson Crusoe Island). Hier is ook de film Castaway met Tom Hanks ergens opgenomen. Met een klein bootje van de lodge worden we van de grote boot gehaald en naar ons resort gevaren. Samen met een Canadees stel zijn we de enige gasten. En dat terwijl er wel zo’n 10 man personeel rond loopt! We slapen in een hutje met stro-dak pal aan het strand. Als het getrommel klinkt op een holle boomstam betekent dit dat het etenstijd is. Drie maaltijden per dag worden voor je geserveerd. Alleen tussen 6 en 9 ‘s avonds is er elektriciteit, de rest van de dag niet.

We maken een snorkeltrip naar het andere eiland in de Blue Lagoon. Hier is in 1980 de film ‘The Blue Lagoon’ met Brooke Shields opgenomen (dan heb je een beetje beeld :-)) En het is prachtig snorkelen daar! Het water is heel helder en blauw en dus ver zicht. We zien meerdere clownvisjes uit hun anemonen komen en Paul ziet ook een zeepaardje. Een paar filmpjes van het snorkelen staan op de site. Daarna weer terug naar onze hangmat ;-) We bezoeken ook een dorpje op het eiland. Eerst moeten we de chief opzoeken, even met hem kletsen en hem betalen; dan mogen we rondkijken. Het leven in zo’n dorpje is primitiever dan wij dachten.

Met de catamaran varen we naar het volgende eiland: Naviti eiland. In Honeymoon Beach gaan we weer snorkelen. Weer heel mooi met felgekleurd koraal en veel papagaaivissen, inktvisjes en hersenkoraal. ‘s Avonds zijn er dansoptreden in stro-rokken en proeven wij van Fiji’s Bounty rum, 58% alchohol, bah, veel te sterk.

Ons laatste eiland in de Yasawa’s is Waya island, waar we met live muziek op het strand worden verwelkomd. Het resort ligt aan de zuidpunt van het eiland met een zandbrug waarover je kunt lopen naar het volgende eiland. ‘s Avonds zie je hier de meest mooie zonsondergangen op het strand. En krijgen we fire dansen te zien met fakkels, echt spectaculair. Op zondagochtend gaan we met een lokale vrouw mee naar de kerkdienst in het dorp. De christelijke kerkdienst bestaat uit veel zang en dans met klappende kerkgangers en rondrennende kinderen, bijna een feestje ;-) We schuilen tegen de regen in het huis van de vrouw en zien haar gezin en leven in dit dorp, heel eenvoudig.

Daarna varen we met de catamaran weer terug naar het hoofdeiland. Met een public bus die overvol is, reizen we in 4 uur naar Suva, de hoofdstad van Fiji. We komen daar aan in een tropische stortbui en zijn in no time doorweekt en ook de spullen in onze backpacks blijven niet droog. We bezoeken in Suva het nationale Fiji museum met veel vecht- en kannibalen atrributen uit het brute en nog redelijk recente verleden van Fiji.

Voor Kerst hebben we een heerlijk luxe resort uitgezocht: Crusoe’s Retreat, aan de zuidkust van het hoofdeiland. Op Kerstavond borrelen we gezellig met een paar andere hotelgasten. En met Kerst maken we een snorkeltrip op zee. ‘s Avonds krijgen we een uitgebreid Kerstdiner; met van die knal crackers erbij. 2e Kerstdag kennen ze niet zoals bij ons in Fiji (en in veel andere landen); zij hebben Boxing Day. Die naam komt schijnbaar omdat veel mensen dan hun boxes met Kerstcadeau’s gaan ruilen in de winkels, die dan weer open zijn. Wij reizen dan door naar Natadola Beach en daarna weer terug naar Nadi, waar onze reis door Fiji ook begonnen is.

Morgenavond vliegen wij naar Los Angeles. Fiji ligt op de internationale datumgrens en als we naar LA vliegen wordt het weer een dag eerder en krijgen we dus een dag extra. Vanaf dan zal het bij ons vroeger zijn dan in Nederland en niet meer 11 of 12 uur later, zoals in Fiji en NZ. Oudjaarsavond vieren we in San Fransisco, waar we kaarten voor een groot feest in een club daar hebben.

Voor jullie allemaal een leuk Oud & Nieuw en een heel mooi 2009!!!

1. anouck:
    1 januari 2009
    Hoi Paul en Rinske, een heel gelukkig nieuwjaar!!
    Het goede jaar goed begonnen in San Francisco? Fiji zag er super uit!
    Wij komen terug naar Nederland op 22 april. Wanneer gaan jullie terug? Goede reis en tot mails.
    Anouck en Michiel.
  2. Ria en Jan Tassenaar:
    6 januari 2009
    Hoi Paul en Rinske, allereerst de beste wensen voor 2009, een spannende en leuke tijd, hebben jullie al!!
    Wat een geweldige reis en hele mooie foto's. Schitterend!! Nog vele fijne uurtjes. Ontvang de hartelijke groeten uit Mook van ons 2.
  3. robin en hanneke:
    12 januari 2009
    Hallo Rinske&Paul!

Gelukkig nieuwjaar!
    Jullie hebben vast een goede start gemaakt in 2009!
    Wat een prachtige verhalen en foto's! Ik geniet ervan!
    Hier hebben we een ouderwetse hollandse winter (gehad)! En zelfs weer kunnen schaatsen! Heel ander weer dan bij jullie! Nu helaas weer dooi....
    We zijn van plan in september weer een verre reis te maken. Nog tips????

Geniet verder van de USA!!!!!!

Hanneke