NZ (zuideiland deel 2)

24 november 2008 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hier weer een blog van ons; 20.000 km van huis en 12 uur vroeger dan bij jullie. We zijn goed gewend in kiwi-land en cruisen lekker door over het zuideiland. We hebben weer door veel uiteenlopende landschappen gereden, van gletsjers tot regenwoud.  Wij hebben gehoord dat in Nederland nu sneeuw ligt.  Hier vind je nog op bergtoppen sneeuw,  maar verder is de zomer op komst. De kiwi’s zijn hele nuchtere, stoere mensen; beetje type rauwdouwers. En wij gaan  soms zelfs Engels tegen elkaar praten, how strange :-)

Bij Lake Wanaka (even ten noorden van Queenstown) zijn we gaan mountainbiken door de prachtige omgeving daar.  ’s Avonds de BBQ aangeslingerd. In onze camper hebben we trouwens een twee-pits gasstel en daarnaast nog een grill-oven en een koelkast met vriesvak, en een wasbak met stromend water. Genoeg aanwezig dus om nog best culinair verantwoord te koken.  Vervolgens zijn we de Franz Jozef gletsjer gaan beklimmen. Eerst een wandeltocht door de vallei en daarna de crampons (van die ijzeren haken voor onder je bergschoenen) onder. Met die crampons onder moet je flink stampen om goed grip op het ijs te krijgen, zeker bij de afdaling. Na een rotsachtige heuvel kwam dan het ijs in zicht. De gletsjer is een 150m dik pas ijs, waar we op klommen. Bovenop de gletsjer staan is een geweldig gezicht! Veel spleten in het ijs en ook gaten en grotten met helder blauw ijs erin. We gaan ook nog door zo’n grot en smalle spleet heen. We zijn wel bekaf na deze beklimming.

Via pannenkoek-achtige rotsen en een zeehonden kolonie op de rotsen voor zee rijden we zo’n 9 uur verder, terug richting oostkust en een stuk noordelijker. We poedelen in thermale baden en hot pools met een ongelofelijke zwavelstank in Hanmer Springs.  In Kaikoura gaan we met een boot cruise een walvis spotten; en na een tijdje wachten zien we het reusachtige beest (ruim 15 m lang!) aan de zee-oppervlakte verschijnen, of eigenlijk zie je alleen zijn rug een stukje boven water. Hij (of zij?) spuit een paar keer met water en na een minuut of 10 verdwijnt hij weer naar onder.  Even daarna duiken vele dolfijnen op rondom onze boot. Ze springen hoog in de lucht, wat een mooi gezicht! En blijven lang in golfbewegingen bij de boot zwemmen. Op een rots zien we ook nog een zeehond. Echt superveel gezien tijdens deze ene boottocht.

Daarna rijden we door naar Blenheim (waar Anouck vroeger eens appels heeft geplukt). We gaan daar een wijntour doen, waarbij Paul rijdt die dag en Rinske overal wijntjes proeft. Na proeverijen bij een chocoladefabriek (mmm) en heel aantal wijngaarden is de wijnkelder (lees: voorraadbank onder de bank/bed) weer goed gevuld en Rinske lekker tralalala. In het Abel Tasman National Park gaan we een dagje zee-kayaken. We peddelen naar een bounty eilandje dat we helemaal voor onszelf alleen hebben. Opnieuw zien we zeehonden zwemmen. Via de kustlijn laten we aan terug varen op de golven en de wind. Bij het laatste stukje op open zee zien we ineens op 10m afstand een driehoekige grijze vin, WHAAH… paniek! Al snel blijkt het een dolfijn te zijn, die met nog een maatje rondom onze kayak zwemt, pfew!!!

Vervolgens rijden we door naar de Golden Bay in het uiterste noorden van het zuideiland. Mooie stranden hier en een grot met stalagtieten en stalagmieten.  Na 3 weken op het zuideiland is het tijd  om over te steken naar het noordeiland. Met een grote veerboot maken we de overtocht naar Wellington, de hoofdstad van NZ (waar ook Noortje woont, vriendin van Saskia F.). Meer foto’s en verhalen over het noordeiland in onze volgende blog. Van onze route over het zuideiland vind je ook een foto terug in het album.

Oja, als je jouw reactie niet direct op de site terug vindt onder de blogtekst, dan heb je gereageerd op een foto of filmpje en vindt je je reactie terug onder die foto of filmpje. No worries, mate :-) Wij krijgen via de mail alle reacties binnen en zien het dus in ieder geval!

Veel lieve groeten vanuit down under en tot blogs!

1. Ingrid Rebers:
    24 november 2008
    Wat leuk om zo toch een beetje met jullie mee te reizen. Geniet van deze bijzondere periode en het ultieme gevoel van vrijheid!
  2. Anna:
    hey lieverds,
    Gaaf gaaf gaaf, jullie zien er met de blog ontspander uit. heir sneeuwt het heel mooi en het is winterwonderland. verder veel minder nieuws dan jullie, alles wel lekker en goed!
    Krijg elke keer ZO'N zin om vakantie te plannen als ik jullie blog lees! ha ha ha

Dikke kus en ENJOY!
    Anna
  3. Rianne:
    24 november 2008
    Wat liever te lezen op een koude maandagochtend na 80 kilometer file (ongeveer, niet precies) in sneeuw & regen dan jullie blog! Vraag me wel ernstig af wat ik verkeerd doe...
    Wordt ook erg blij van de foto's.
    Hier heel binnenkort nieuws!! Oja, wel wintersport gepland, dus iets goeds in het vooruitzicht ;-)

Liefs!
  4. Marina:
    24 november 2008
    Waarom verbaast het me toch niet dat Paul rijdt en Rinske wijntjes proeft... mmmmmh...... wonder why...... ;-)
  5. anouck:
    25 november 2008
    Hee Rinske en Paul, geweldige foto's, en zo'n ijsgrot, lekker voor na de sauna!!
    Die pannekoekrotsen kan ik me ook nog goed herinneren en jullie zijn in Blenheim geweest, grappig. Geniet ook van het noorder eiland, ik had geen tijd meer om dat te bekijken maar schijnt erg mooi te zijn, ook.Hier gaat alles goed, wel een beetje veel regen, verder geen nieuws.
    Goetjes, Anouck.
  6. Josien:
    26 november 2008
    Hai Rinske en Paul,

Relaxed, zo'n camper! Leuke verhalen weer en mooie foto's! Leer gelijk mijn eigen mannetje weer een beetje beter kennen, want die blijkt ineens ook die gletsjer te hebben beklommen en ook dat mooie gladde meer op jullie foto's waren heel herkenbaar voor hem. Ook hij droomde weer even weg bij het zien van de foto's.
    Liefs, Josien
  7. Ralph en Marieke:
    2 december 2008
    Hey Rinske en Paul,

Ziet er wederom bijzonder goed uit die foto's van jullie. Indrukwekkende landschappen en dan ook nog op het water met dolfijen. Marieke was in gedachte al in Nieuw Zeeland. En dan nog wijn mogen drinken met Paul als Bob. Heel veel plezier nog samen en geniet er van.

Groeten Ralph en Marieke
  8. Mireille:
    4 december 2008
    4 december, ik zit aan de speculaas,
    goed geregeld door de jou vervangende Sinterklaas!
    xMir
  9. Ruben:
    5 december 2008
    Ha Rinske en Paul,

Hier is Sinterklaas ondertussen druk bezig alle pakjes te bezorgen....ik ben vandaag ook een van zijn zwarte hulpen......Na al het gezwoeg met de pakjes even tijd om op jullie blog te kijken. Gave foto's zeg en wat een verhalen. Blijf heerlijk genieten daar want hier is het waterkoud. groeten van de Vossenlaan.

Ruben