USA Honeymoon Trip

11 augustus 2010 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Na een GEWELDIGE huwelijksdag vertrokken we maandagochtend 21 juni naar Schiphol. Na 8 uur vliegen kwamen we aan op vliegveld Chicago Ohare. Als man en vrouw hoef je samen maar één import formulier in te vullen in plaats van twee en mag je tegelijkertijd door de douane, dat scheelt weer ;-) Na 1,5 uur in de rij staan gingen we door een extra strenge controle door de US douane met iris-scan en finger-print. Paul werd eruit gepikt voor een extra check at random en we werden – zonder paspoort - in een wachtlokaal gezet. Na een half kwamen ze vertellen dat alles goed was, maar hadden we inmiddels onze connecting flight naar Las Vegas net gemist, balen. De volgende vlucht naar Las Vegas – met vertraging – was wel de onze. Na een reis van bijna 24 uur kwamen we aan in onze super-de-luxe suite in The Venetian in Las Vegas. Venetië is in dit hotel nagebouwd, compleet met kanalen en gondelsysteem, San Marco plein, bruggen en vele winkels, terrassen en restaurants. Onze suite was een ware ball room, groter dan ons appartement thuis. Naast lekker bijslapen gingen we The Strip weer verkennen en uiteraard even gokken in de casino’s. We hadden $8 winst, dus dat zijn we goed gaan vieren ;-) Daarna door naar Zion National Park in de staat Utah, waar onze reis vorig jaar eindigde. Vorig jaar lag er teveel sneeuw en ijs om de kloof in Zion in te lopen; nu was het met 35 graden bijna te heet, maar wadend door de Virgin River met een stok hebben we de kloof toch kunnen bezichtigen (en heerlijk verkoelend). Tijdens een wandeltocht naar de Emerald Pools zagen we in de struiken een ratelslang liggen. Doorgereden naar Bryce Canyon National Park; wat een mooi park met allemaal kleine staande uitgesleten stenen. Op de rand van deze canyon maakten we een wandeltocht van het ene uitzichtpunt naar het andere. ’s Avonds naar een Rodeo Show geweest met paarden, koeien, stieren en kids op schapen; ronduit bruut! We waren nu echt in Redneck country: cowboy’s all over the place, yeahaa!! De trip vervolgde door het rotsachtige Grand Staircase National Monument en vervolgens door Capitol Reef National Park met haar prachtige vergezichten en bijzondere steenformaties. In een typisch Amerikaans motelletje met de auto voor je deur overnachtten we. De reis vervolgden we naar Canyonlands National Park waar je grote bogen, zoals Mesa Arch, vindt en het immense klovenlandschap als voorproefje op de Grand Canyon. Dead Horse Point State Park gaf ook een geweldig uitzicht over de canyon met de groen gekleurde Colorado River die daar doorheen stroomt. Wel bleef het bloody hot, 35 graden en een enorm droge hitte en lucht in de dessert. Arches National Park is het volgende park op de route en is bekend om haar prachtige boog rotsformaties. Na Utah rijden we nu de staat Colorado binnen waar de armoedige en vervallen dorpjes in de middle of nowhere opvallen. In Mesa Verde National Park had je de ‘cliff dwellings’: nederzettingen van de Indianen gebouwd onder een enorm rotsdak. Indianen woonden hier in een grote groepen samen zo’n 800 jaar lang en trokken in de Middeleeuwen hier weg. Alsof je zelf door een cowboy movie scene heen rijdt, naderden we Monument Valley in de deelstaat Arizona. Schitterend, de rode staande rotsformaties die uitstijgen boven het dorre land. We sliepen in Goulding’s Lodge midden in dit park en prachtig uitzicht vanuit ons balkon. Onder begeleiding van een Navaho indiaan als guide maakten we een jeep tour door het park en back country met bezoek aan een hogan (een rond gebouwde indianenhut) met een demo van de indianenrituelen. We reden door naar Lake Powell bij Page waar we na een goede resort lunch een middag aan het meer vertoefden. De volgende reisdag bracht ons naar de Grand Canyon North Rim. We sliepen in een lodge met idyllische cabins in het bos en vlakbij de rand van de grote afgrond. Vanuit de lodge en met kleine wandeltochten erom heen had je een prachtig uitzicht op de immens wijdse canyon. In vogelvlucht maar 15 tot 25 mijl de kloof over, maar met de auto een reis van 5 uur, om aan de andere zijde van de Grand Canyon te komen. Bij de Grand Cayon South Rim zie je de Colorado River stromen en daardoor ook een beter overzicht over hoe de canyon loopt en ontstaan is. Aangezien een wandeltocht naar het dal van de canyon naar de Colorado River twee dagen duurt en er voor ons niet in zat, hebben we de dalbeveling middels een film in het IMAX theater beleefd. Op de 4th of July vieren de Amerikanen de onafhankelijkheid van de Engelsen. ’s Avonds was er een 4th of July parade waar het Amerikaans nationalisme vanaf spatte. Verder door naar het zuiden naar Sedona, waar we langs het pittoreske Oak Creek Canyon reden en Sliding Rock State Park bezochten. In ons motel in Sedona hadden we een jacuzzi op de kamer en hebben we volgende ochtend (9 uur tijdsverschil) de voetbalwedstrijd Nederland-Uruguay bekeken. Vanuit cowboy town Williams reden we over het overgebleven gedeelte van de Route 66 en stopten in old towns zoals Seligman die helemaal leven van de nostalgie van de oude Route 66. We keerden terug in de woestijn van Nevada en kwamen aan in het bloedhete Laughlin: 50 graden, bloody-bloody hot, echt niet uit te houden buiten, zelfs om 22u ’s avonds nog een overweldigende warmte stroom als je van de super airconditioned hotels weer buiten komt. Op onze laatste reisdag bezochten we de indrukwekkende Hoover Dam die voor de elektriciteitsvoorziening van meerdere omliggende staten zorgt. Ook in Las Vegas was het nu 50 graden, maar daar doen ze ook aan airconditioning en sproeiers op straat. We aten overheerlijk (want zo goed was het eten in de USA niet) van een buffet in het Bellagio hotel en gingen daarna aan het aangrenzende Ceasar’s Palace, waar ook President Obama was. Helaas niet gezien ;-) Vanuit Las Vegas vlogen we de volgende ochtend – bijna gelijk met Airforce 1 – back home. En na een snelle vlucht en perfecte aansluiting in Chicago kwamen we de dag erna aan op Schiphol, waar Ben en Nel ons naar huis brachten. Nog 3 witte broodsweken te gaan ;-)

1. Nel en Ben:
    22 augustus 2010
    Hoi Rinske en Paul.
    Heel erg leuk om jullie reisverslag te lezen.
    We hadden al veel gehoord,maar het is heel leuk om jullie geweldige belevenissen nog eens te lezen.
    Leuke toevoeging van de trouwfoto's.Het totaal is een leuk verslag van jullie reis. Op naar de volgende mijlpaal.

Liefs Pa & Ma.