Java & Lombok

30 oktober 2008 - Denpasar, Indonesië

Hi allemaal, hier weer een berichtje van ons. 2e poging, want gisteren viel tijdens het uploaden de elektriciteit uit. We waren gebleven in Yoygakarta op Java. Daar hebben we het paleis van de sultan (het kraton) bezocht, waar hij met zijn familie en vele bewakers en ander personeel nog steeds woont. De volgende dag een tripje gemaakt naar Java’s grootste Hindu tempel complex uit de 8e eeuw de Prambanan. Door een aardbeving in 2006 is helaas veel schade ontstaan aan de tempels en kun je nog maar weinig tempels van binnen bezichtigen. De avonden inYogyakarta vermaakten we ons erg goed in café Viavia; het St. Anneke van Yogyakarta zeg maar ;-) Eindelijk weer eens lekkere wijntjes voor Rinske en niet de lokale rijstewijn. Vervolgens reisden we door naar de Borobudur, een grote Boedhistische tempel. Bovenop de Borobodur staan kelken met daarin een beeld van Boedha, waarvan je de voeten of handen moet aanraken voor geluk. Een groep jongens wilde daar graag met Paul op de foto vanwege zijn krullen (zie ook foto). Na een overheerlijke lunch met gamba’s gingen we door naar het vliegveld van Yogyakarta om naar Denpasar op Bali te vliegen.

De volgende ochend vertrokken we vanuit Padangbai op Bali met een snelle boot naar de Gili Islands (Lombok). De Gili’s zijn drie kleine eilanden vlak voor de kust van Lombok. De stranden zijn er parelwit, de zee lichtblauw en veel palmbomen. Helemaal bounty J Op Gili Air hebben we gesnorkeld en gedoken, waaronder ook een nachtduik. Op die nachtduik hebben we een reuzen schildpad voorbij zien zwemmen op een paar meter afstand! Op Gili Meno hebben we in een vogelpark een baby komodoveraan gezien (die eigenlijk alleen op Komodo island voorkomt) en veel exotische vogels. Bij een broedplaats voor schildpadden - anders worden de eieren door mensen opgegeten - hebben we een baby turtle geadopteerd van 8 maanden oud en hebben we haar (of hem) in zee vrij gelaten, wow! Met een klein bootje (formaat kano) zijn we met bepakking overgezet naar het 3e en laatste eiland Gili Trawangan.

Na een week op de Gili’s was het tijd om meer van het hoofdeiland van Lombok te zien. We zijn naar Senaru in het noorden van Lombok gereisd. Senaru ligt aan de voet van de Rinjani vulkaan (die we op aanraden van Marina maar niet zijn gaan beklimmen). We hebben een wandeling gemaakt door regenwoud en snelstromende rivieren overgestoken om twee prachtige watervallen te zien. En in te zwemmen. Nu zijn we in Senggigi aan de oostkust van Lombok. Meer een beach resort gebeuren hier. Vandaag een pakket gedropt (van maar liefst 8 kg) bij het postkantoor om naar huis te sturen. Morgen vliegen we naar Nieuw-Zeeland toe!

We horen net het geweldige nieuws dat Marloes en Arjan de trotse ouders zijn geworden van zoon Julius, gefeliciteerd! We gaan nu vanuit hier proosten op het geluk van jullie drietjes!

Veel liefs vanuit Lombok voor jullie allemaal en tot blogs of mails!

1. Hans en Letty:
    HA Paul en Rinske,
    Tjonge om jaloers op te worden.
    Mooie foto's en mooie verhalen.
    En wat ondernemen jullie een hoop ik wordt er al bijna moe van als ik het lees, maar jullie hebben groot gelijk dat jullie het doen.
    Geniet er maar lekker van en wij wachten weer op de volgende berichten.
    Heel veel groetjes Hans en Letty
  2. Ralph en Marieke:
    Hey Rinske en Paul!!

Wat zien we nu? Krijgen we ineens mail van Paul en Rinske de Groot! Hebben we iets gemist? Leuk kapelletje tegengekomen op Bali? ;-)
    Erg leuk om jullie verhalen te horen en mooie foto's te zien. Mooie duik- en snorkelfoto's ook. Mogen we een kopietje van die zeeschildpad? Die hebben we in Belize ook gezien, alleen had Ralph niet door dat ie het rolletje al vol had :-(
    Hier in Zwolle gebeurt weinig spannends, of het moet zijn dat we na 4 1/2 jaar eindelijk een tafel besteld hebben! 'T is maar wat je spannend noemt... Verder zij we druk aan het werk, dus jullie verhalen en foto's zijn een welkome afleiding.
    We wensen jullie een hele goede reis naar Nieuw-Zeeland en heel veel plezier daar.

Groeten,

Ralph en Marieke
  3. Irene:
    31 oktober 2008
    Hee krullenbol en zijn lieftallige waternimph!

Hahaha geweldig die foto van al je coole dudes daar (incl de turtle natuurlijk).

En zucht...wat ontzettend mooi allemaal. Jullie zien er ook helemaal heppie uit. Leuk! Hoop dat jullie nog veel leuke mooie dingen gaan zien (en wij dus ook). En voor wie is dat 8 kilo pakje, whahaha. En lief van het stokje Paul ;). Nou ik hoop dat jullie je hobbitpakjes al aan hebben voor hetgrote avontuur in Nieuw Zeeland.

Vond het trouwens echt zo leuk om jullie even gehoord te hebben van de week. Was daarna helemaal hieperdepieper en kon niet zo goed meer aan de slag.

Wij gaan trouwens (maar dat had ik al verteld) met kerst (2e kerstdag en weekend) naar antwerpen met pap en mam. En mijn garmt die zal ons gaan rondeleiden daar. Toch schatje ;) O nee dit is een berichtje aan jullie..hihi.

Nou veel plezier en ben ook echt ZO benieuwd hoe nieuw zeeland is!

Kus van je zus!
  4. carla vaandrager:
    5 november 2008
    Brings back memories, ziet er allemaal waanzinnig goed uit. Ben helemaal niet jaloers ... Hier worden we lekker door elkaar geschud met z'n allen. Maar sta nog steeds op de beentjes :-). En het is wel duidelijk dat ik voor een beetje rust gewoon naar één van de honderde foto's van jullie kan kijken. Ziet er nl. super relaxed uit allemaal. Geniet ervan. Groet Carla