Singapore & Bali

16 oktober 2008 - Denpasar, Indonesië

Salam, hier dan onze eerste blog! Op 1 oktober – na een errug gezellig afscheidsfeestje - begon onze droomreis. Via Londen vlogen we naar Singapore. Op onze eerste dag daar verkenden we de stad met onder meer een boottochtje op de Singapore river. De tegenstelling tussen moderne hoogbouw en oude Aziatische gebouwtjes is enorm. Met een kabelbaan zijn we naar Sentosa Island geweest. Dit eiland net voor de kust van Singapore is heel kunstmatig aangelegd en heeft een hoog pretpark gehalte. Tijdens een wandeltocht door het bos daar wel aapjes gezien!

's Nachts vlogen we door naar Bali. Eerst even aan de kust bij Seminyak genoten van de zee, strand en vooral van de heerlijke loungetenten. Ook het drukkere surfers paradise Kuta bezocht. Daarna naar het stadje Ubud gegaan, meer centraal in Bali. Daar een mountainbike tocht door de rijstvelden gemaakt; was geweldig mooi. De tocht werd afgesloten met een lunch bij een Balinese familie thuis. Ook veel aapjes gezien in Ubud, waar Paul ervaarde dat je echt niet de dicht bij een aap moet komen, want dan grijpt die je eventjes : ) En uiteraard genoten van een typisch Balinese massage (best nog hardhandig ; ) Vervolgens naar Lovina aan de noordkust van Bali gereisd, waar we met een vissersbootje op zee dolfijnen hebben gespot. Onze bungalow stond vlakbij een Hindu tempel waar een rituele ceremonie bezig was. Op Bali wonen families met verschillende generaties samen en hebben meerdere offer altaren op hun erf. Meerdere malen per dag brengen zij offers naar het altaar om de goede geesten en voorvaderen te eren. Overal op straat vind je ook kleine offers en die zijn bedoeld om de kwade geesten gunstig te stemmen. Vanuit Lovina een duiktrip gemaakt vanuit Menjangan Island. Tijdens het duiken hebben we een barracuda, clown visjes (=Nemo ; ) en Paul zelfs een haai in de diepte gezien!

Na onze duiktrip volgde de overtocht naar Java. De sfeer op Java is direct heel anders dan op Bali: de mensen op Java zijn veel minder hartelijk. Ook merk je grote verschillen tussen het Hindoeistische Bali en het Islamitische Java. Naar Rinske wordt ineens niet meer geluisterd en Paul kan maar met moeite aan zijn biertjes komen ; ) Na een treinreis van een paar uur gingen we met een busje hoog de bergen in om daar de Bromo vulkaan te zien. En daar was het enorm koud, terwijl we net gewend waren aan de enorme hitte hier (zo'n 30 tot 35 graden). Dik ingepakt en met mutsen op (brrrrr) hebben we de zonsopkomst bekeken vanuit het hoogste punt. Daarna hebben we de Bromo vulkaan beklommen via een soort van maanlandschap om vervolgens de diepe krater in te kijken vol met zwaveldampen. Weer terug vanuit de bergen is het weer bloody hot. Na een reis van 10 uur zijn we gisteren in Yogyakarta in midden-Java aangekomen. Bij een art centre vanmiddag een paar prachtig batik doeken gekocht, helemaal blij mee. De komende dagen hier in de omgeving Hindu en Boedistische tempel complexen bezoeken en volgende week door naar Lombok, daarover later meer...

Dank-jullie-wel voor jullie leuke reacties op de site! Oja, we hebben geen olifanten tocht gedaan, aangezien die hier oorspronkelijk niet waren en dus alleen voor toeristen nu. Hoop dat ook alles goed gaat met jullie daar allemaal!!! Tot blogs of mails!

1. Anna:
    Zucht!
    looks lovely! amazing!
    In Ubud ben ik ook geweest, vond het er prachtig en vredig!
    nu al zin in volgend reisbericht!
    liefs vanuit verkouden en hard werkend Issue One: Anna
  2. Maddy en Mary:
    16 oktober 2008
    Ook namens ons; dikke zucht....!!
    De foto's zijn geweldig, de verhalen mooi en jullie zien er fantastisch uit. Wij gaan maar weer ff verder met de reorganisatie ;)
  3. Joysie:
    16 oktober 2008
    Zo te lezen en te zien hebben jullie het erg naar jullie zin! Wat een mooie foto's! Ik krijg zelf ook zin om te reizen. Gelukkig hebben jullie nog een hele tijd voor de boeg =). Ik kijk uit naar jullie volgende bericht!
  4. Irene:
    16 oktober 2008
    O wat fantastisch!! Ziet er echt te gek uit en soms zelfs bekend. De bootjes in Lovina o.m. en die linker dolfijn heb ik ook gezien. Weet zeker ;)) Ik vond die aapjes toen best eng, vanwege al die verhalen over de kung fu monkeys. Hier gaat alles oke. Van het weekend is ons kingsize bed (eindelijk) in elkaar gezet en tja..daara dus niet zoveel meer gedaan.. Maar gisteravond nog wel naar Jochem Mijer geweest. Was echt geweldig. Maar zo jammer dat ik je (hier dan) vanmiddag net heb gemist. Hopelijk tot snel. En we zitten in ieder geval al weer te wachten op een nieuw verhaaltje van Rinske Rins en Paul. X
  5. Ruben:
    17 oktober 2008
    Hey Paul en Rinske,
    Geweldig jullie verhalen te lezen; ben nu al benieuwd naar de volgende trip. Jammer dat ik op 1 okt. niet meer tijd had om even met jullie te kletsen. Ik ga jullie resi volgen. Veel plezier!

Groeten Ruben
  6. Rianne:
    18 oktober 2008
    Hallo Buren! Dit ziet er relaxter uit dan de Molukkenstraat: geen bouwactiviteiten die je 's ochtends om 7 uur wakker maken en weinig apen hier gesignaleerd de laatste tijd.
    Geweldige foto's, heb weer een paar lokaties op mijn reiswensenlijstje gezet.
    Hier (nog) geen nieuws!
    Enjoy, enjoy!
  7. Laura:
    20 oktober 2008
    Eindelijk jullie site gevonden, langs een omweg. Leuk om te lezen, en om een beeld te hebben van waar jullie steeds weer nieuwe ervaringen opdoen!
    Heb ook een e-mail gestuurd vorige week; gelezen? Gisteren nog een sms; ontvangen?
    Of lukt dat allemaal niet in de binnenlanden van Nieuw Zeeland?
    Groeten en voorspoedige voortzetting van jullie fantastische reis !
    Laura
  8. Noud en Els:
    Hoi Paul en Rinske.

Ik had al een bericht gestuurd maar zie het niet op de weblog staan,dus nog maar eens proberen.
    Opa is inderdaad in Jokjacarta geweest en was in fort Neerlandia gelegerd. Ik weet niet of dit hetzelfde fort is als waar jullie zijn geweest maar er liggen ongetwijfeld heel veel voetstappen van opa daar. Op de foto's zie ik veel bekende dingen ik zou zo weer er naar toe willen vliegen. "t is alleen een beetje ver.
    Verder is alles goed hier. We hebben jullie blogadres ook aan Hans en Letty gegeven, kunnen ze ook meegenieten. (hebben ze al gedaan)
    Geniet nog van het laatste stukje Java en als je kunt probeer dan eens een "koffie Toebroek", wel je broekspijpen dichtbinden, hij is nog al sterk.

groetjes en een dikke kus, Els en Noud.
  9. Martine:
    20 oktober 2008
    ha vakantiegangers! mooie foto's, errug herkenbaar, aangezien ik ook op bali ben geweest heel lang geleden. zelfs een paar strandjes zien er nog hetzelfde uit. hier alles prima, wel wennen aan de reistijd naar Den Bosch en aan de dubbelrol (je bent nooit op de goede plek voor je gevoel), vanochtend een recordje ... terwijl ik al om 7.00 u de deur uit was helaas! Geniet ervan samen, en ik blijf jullie volgen online. groetjes, martine
  10. Noud en Els:
    21 oktober 2008
    Hopy Rinske en Paul.

Jullie zullenzo wel vertrekkennaaar Lombok.
    Wil jullie even een goede oversteek wensen.
    Noud heeft een of ander apparaat voor mij gekocht (zegt hij),waarmee ik straks alles kan afspelen of omzetten, video, dvd enz. Zie je het al voor je. Ben toch zo "technisch" als een professor in de weetnikskunde.(is een woord).

groetjes en veel plezier. Els en Noud
    groetjes Els en Noud.
  11. Mir:
    21 oktober 2008
    Hé Paul en Rinske, geeft niets hoor, dat jullie zo genieten, wij werken gewoon door hier....!
    ;-)
  12. Jeanette en Emiel:
    25 oktober 2008
    hoi!

Zo te zien zijn jullie lekker aan het genieten! Heerlijk hoor, hier mis je niets....... Doe vooral leuke dingen!
    Groetjes Emiel en Jeanette
  13. Marina:
    He die Rinske en Paul,
    Klinkt heerlijk allemaal!
    Het doet jullie vast goed om te horen dat het hier 12 graden is, en regent en dat het al om 6 uur donker wordt! De wintertijd is in al haar glorie begonnen. Des te fijner om lekker weg te dromen bij jullie reisverhalen...
    Maar Marina mag gelukkig ook weer op vakantie! Geen 3 maanden, maar wel 6 weken, dus rond 24 januari vertrek ik weer naar Sydney. Even de Hollandse winter inruilen voor een tropische zomer.
    Geniet ervan! Maar op 1 of andere manier heb ik er wel vertrouwen in dat dat jullie prima lukt.
    Greetz, Marina
  14. Marina:
    26 oktober 2008
    Enneh... kijk dus uit voor die vulkaan op Lombok ;-)
    Mooie plaatjes, maar een helse weg naar de top...
  15. Josien:
    Hee wereldreizigers!
    Wat een superverhalen! en erg leuke foto's. (stiekem een klein beetje jaloers ben ik wel).
    Hier is het echt herfst, maar ik mag niet klagen want ik ben net terug van een weekje zon (Kreta). OK, geen wereldreis, maar wel errug lekker.
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen! Liefs, Josien
  16. Noud en Els:
    27 oktober 2008
    Hoi Rinske en Paul.

Een klein berichtje op deze pagina. We willen jullie alvast een goede vlucht en veilige landingnaar Nieuw Zeeland wensen. Verder moet je maar even op je E-mail kijken, voor een uitgebreid verslag over mij. Alles is in elk geval oké.

Groetjes en een dikke kus Els en Noud.
  17. Nel en Ben:
    29 oktober 2008
    Hoi Rinske en Paul.
    We hebben een leuke herfst-vakantie in Duitsland gehad. Geniet van de warmte, hier heeft het al twee nachten iets gevroren. Fijn te horen dat alles zo goed gaat. Klein vraagje moeten we het verlanglijstje voor Sinterklaas nog opsturen?
    Jullie hebben mooie foto's en tekst gestuurd.
    Fijne vlucht toegewenst. Veel knuffels voor jullie
    en tot horens.
    Groetjes Nel en Ben.
  18. anouck:
    30 oktober 2008
    Hee Rinske en Paul,
    super mooie foto's. Ik wens jullie veel plezier in nieuw zeeland. Ook een erg mooi land. Mocht je nog in Blenheim komen op het zuider eiland, daar heb ik gewerkt in de appel bussines, en ook een hele tijd in een hostel gewoond daar. Oh ik heb nog een nieuwtje maar dat mail ik je wel(nee, ik ben niet zwanger) wel misselijk iets te veel gedronken gisteren.
    Veel plezier, groetjes Anouck.