Nieuw-Zeeland (Noordeiland deel 1)

6 december 2008 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hi allemaal! Leuke Sinterklaasavond gehad? Nog veel plezier voor diegenen die het goed-heilig-avondje nog voor de boeg hebben! Sint is zelfs onverwachts ook even in Nieuw-Zeeland op bezoek geweest. Verder is hier alles al in Kerstsfeer met overal decoraties en Kerstliedjes op de radio.

We touren inmiddels alweer twee weken over het noordeiland. Vergeleken met het zuideiland is het hier veel drukker met verkeer en ook meer bewoond. Ook is het hier veel meer uitgerust voor massa-toerisme. Het zuideiland heeft naar ons idee indrukwekkender landschappen die veel uitgestrekter, bergachtiger en verlaten zijn; en daardoor puurder lijken. Het noordeiland heeft weer veel vulkanische activiteit, waarvan heel wat foto’s en ook veel filmpjes te vinden zijn op de site (we zijn wederom niet te scheutig geweest ;-) En hoe noordelijker je komt in NZ, des te meer je richting de evenaar gaat en dus warmer weer, waarvan we volop aan het genieten zijn. Het uiterste noorden van het noordeiland (Bay Islands, waar we komende week heen gaan) heeft zelfs een subtropisch klimaat.

Na onze overtocht naar het noordeiland waren we aangekomen in Wellington. Daar bekeken we het nationale museum Te Papa met veel over de Maori cultuur en NZ kunst. We waren al snel weer in Wellington uitgekeken; de steden hier kunnen ons nog steeds niet boeien (laatste kans voor Auckland). We reden via Tongoriro national park door naar Taupo. Vanuit de camping wandelden we naar de grote Huka falls. Vanuit Taupo bekeken we ook verschillende parken met vulkanische activiteit. Echt fantastisch om te zien: dampende gronden, pruttelende modderpoelen, kokend en soms spuitend water, bizarre gekleurde meren en diepe kraters. En overal veeel zwaveldampen. NZ ligt op een breuklijn van twee continentale platen, waardoor is al deze vulkanische activiteit is ontstaan. Op het meer van Taupo bekijken we nog de Maori rots tekeningen.

We rijden door naar Rotorua, waar we geiser Lady Knox zien spuiten. Een filmpje dat deze geiser begint met spuiten hebben we op de site gezet. We besloten ook nog een modderbad en zwavelbad uit te proberen in een spa (zou goed voor je huid zijn), maar we hebben een dag ongelofelijk naar zwavel gestonken en nog steeds zit deze vreselijke geur in kleren en handdoeken (bah!) In Maori park Te Puia zien we geiser Pohuta zo’n 20 tot 30m. hoog spuiten, indrukwekkend. ’s Avonds gaan we naar een Maori dorpje met allerlei gevechts- en dans optredens. En we eten daar hangi, de traditionele Maori maaltijd waarbij het eten in de grond met hete stenen erop gekookt wordt.

Afgelopen maandag liepen wij de Tongoriro crossing. Een tocht van 19,5 km. met meerdere vulkaanbeklimmingen. De week daarvoor hadden we geprobeerd de conditie een beetje beter op peil te krijgen met wat kleine oefenbeklimmingen en een paar langere wandelingen, maar nu moesten we er dan echt aan geloven. Het was een prachtige tocht door de meest geweldige landschappen heen. We liepen door een droogstaande krater en beklommen de rand van de rode krater. Vandaaruit hadden we een zo’n mooi uitzicht over meerdere azuurblauwe kratermeren en de bergen erachter! De beklimmingen waren soms trappen, maar ook stukken echt klauteren door rotsen op handen en voeten; en erg steil, was afzien. Ook liepen we door (eeuwige) sneeuw, heide, graspollen en op het laatst regenwoud. En aan het einde van de tocht (8 uur lopen en klimmen) waren we allebei echt helemaal kapot, maar zo blij dat we deze tocht hadden gedaan.

In Waitomo deden we met twee andere stellen een grottrip. Eerst leerden we hoe je moest abseilen om daarna jezelf abseilend 27m. diep de grot in te laten zakken. Daarna gingen we zittend in een tube (binnenband van een truck) de wateren in de grot door. Ook liepen we door het water in het donker om de glow-worms te kunnen zien. Vervolgens klauterden we op rotsen in de grot en kropen door nauwe spleten en openingen in de rotsformaties. En als uitsmijter moesten we een steile rotswand beklimmen, gezekerd en wel, ongeveer 20m. omhoog om de grot weer uit te komen. Was een gave trip!

We reden door naar surfplaats Raglan aan de westkust. Een heel relaxed en gemoedelijk stadje. En daar kregen we voor het eerst golf surf les. Eerst kregen we instructies en oefenden we droog het opstaan op het board. Daarna de zee in, wachten op een goede golf, peddelen en proberen op te staan. Eerst lazerden we allebei steeds van het board af, maar uiteindelijk hebben we allebei op het board gestaan en ons enkele meters mee laten voeren door de golven. Was leuk dat het ons lukte, en erg leuk om te doen. De volgende dag reden we door naar Auckland, waar we nu zijn.

Mams, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! Een hele fijne dag!

Wij gaan hier ons laatste weekje in NZ tegemoet en dan vliegen we zaterdag de 13e naar Fiji toe. Thanx voor jullie leuke blog- en mail reacties, blijft helemaal leuk! Liefs van ons.

1. Sas:
    6 december 2008
    Ziet er echt super uit allemaal! Jullie genieten er zichtbaar van! Leuk om van zo'n grote afstand mee te kunnen lezen. Geniet nog van de rest...
  2. anouck:
    6 december 2008
    Hee Rinske en Paul,leuk om te lezen dat jullie zo'n goede tijd hebben en gave dingen doen.
    Eh Aukland is het ook niet echt dus don't keep your hopes up.
    Wij hebben hier gisteren in Utila, sinterklaas gevierd, een echte pakjes avond, in totaal hebben we 2 kilo pepernoten gekregen en heel veel snoepgoed, mjammie. We hebben ook al kerstlampjes in ons huisje. Ik hoop dat jullie een hele leuke tijd hebben op fiji, met veel zon. Hier regent het weer veel, bah, maar verder alles goed.
    Groetjes, anouck.
  3. Irene:
    7 december 2008
    Hee paul en rinske,

Wat ziet dit er weer geweldig uit allemaal! Dus straks hier in Scheveningen gaan jullie je waveboard kunsten showen? Het was ook zo leuk dat jullie met sinterklaas toch ook een beetje bij ons waren! Tot snel (horens) maar weer!

Toedeloe je zussie.
  4. Brigitte:
    7 december 2008
    Wat een ontzettend gave dingen doen jullie allemaal!
    Heel erg leuk om allemaal te volgen. Alsof je er zelf een beetje bij bent.
    Geniet er van en veel plezier in Fiji de volgende week!
    groetjes, Brigitte
  5. Kamiel:
    8 december 2008
    Jaja... Paul die glimwormen ziet.. dat ken ik.. ik zeg 1995 en een iets te veel in de fles gekeken...En dat dan in een Old Cave... Ik ben benieuwd wanneer je een fles op mimosa zet. HA! Hmm.. slurpie. Beepbeep!

Nou ik vind het geweldig mooi allemaal voor jullie. En ook die filmpjes van de aarde die op jullie af komt vallen (ja, ik ken newtons wetten). Maar ik verveel me met die lege kruk naast me.

Groet!
  6. Maurice & Sylvia:
    9 december 2008
    Hey Rinske en Paul,
    Vorig jaar rond deze tijd zaten wij daar in NZ, en we zouden zo weer terug willen als we jullie foto's zo zien! Heel herkenbaar allemaal. Wat een fantastisch land met alles erop en eraan. In combinatie met die absolute vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Geniet ervan (maar dat gaat wel lukken zo te zien), we zullen jullie blijven volgen. Groetjes Maurice & Sylvia
  7. Marina:
    9 december 2008
    Ha die Paul en Rinske,
    Spectaculair zeg! Sinterklaas was weer leuk hoor, maar zo rondcruicen met een campertje... heerlijk zeg! En over een weekje alweer in Fiji. De tijd gaat jullie vast veel te snel... Maar goed om te zien dat jullie zo lekker aan het genieten zijn.
    Ik heb mijn schatje weer thuis, dus dat is weer erg gezellig!
    greetz,
    Marina
  8. adelinde:
    10 december 2008
    hee wereldreizigers, het klinkt als een droom!
    dank je wel voor je leuke kaartje, nu heb ik alle tijd om jullie reisverslagen op de voet te volgen ;-) geniet er van, veel groeten Adelinde
  9. Jack:
    11 december 2008
    He Rinske en Paul
    Geweldig om over jullie avonturen te kunnen lezen. Nog mooier wordt het, bij het bekijken van de fantastische foto's van al jullie belevenissen.
    Geniet er nog maar lekker van, en voor de komende tijd wens ik jullie fijne kerstdagen en een goed, gezond en avontuurlijk 2009!
    Groet Jack
  10. Ralph en Marieke:
    12 december 2008
    Hey Rinske en Paul!!

Wat zijn jullie gemeen! Een cadeautje sturen die op 5 december aankomt, maar die pas op kerstavond opengemaakt mag worden!! We zijn erg benieuwd, ook naar het gedicht....
    We hebben er nog over gedacht om een cadeau terug te sturen. Een goede aansteker of zo, voor de oven van de camper ;-). Maar ja, we hebben geen adres, ook niet van Fiji, en daar heb je die aansteker al niet meer nodig!
    Hier in Zwolle is het lang zo leuk niet als in NZ. Maar ja, dat is ook geen nieuws natuurlijk.
    We wensen jullie een hele goede vlucht naar Fiji en een hele fijne kerst daar aan het strand.
    Wij kunnen haast niet wachten tot 24 december!

Groeten,

Marieke en Ralph
  11. Nel en Ben:
    13 december 2008
    Hoi Rinske en Paul.
    We hebben het pakket ontvangen, bedankt voor de leuke kaart. We weten niet of we het volhouden het kerstcadeau gesloten te houden tot de Kerst (Hahahaha).
    Leuke foto's en mooie filmpjes. En nu genieten van de volgende bestemming. Hier is alles oke.
    De verjaardag van Nel was leuk ondanks jullie afwezigheid. Geniet en tot wederhoren.
    Groetjes Ma en Pa.