Californië & Nevada

20 januari 2009 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Om onze reis af te ronden volgt hier onze laatste blog over onze twee weken in de VS. Wij zijn eerder terug gekomen, omdat het met de moeder van Paul plotseling heel snel achteruit is gegaan.

Na een vlucht van 10 uur vanuit Fiji kwamen we aan in LA. We hadden een tijdsverschil van -20 uur. Doordat je de internationale datumgrens oversteekt bij Fiji is het een dag eerder in de VS. We kregen dus een extra dag cadeau. In LA reden we door de dure villawijken van Beverly Hills en Bel Air en over Sunset Boulevard. In de Universal Studios van Hollywood zagen we filmsets van western films en Wisteria Lane uit Desperate Housewives. Ook zagen we special effect shows met brandende auto’s, overstromingen en instortende bruggen. Op Hollywood Boulevard heb je de Walk of Fame met de namen van filmsterren in stervormige tegels en hand- en voetafdrukken in beton.

Via de prachtige Pacific Coastal Highway reden we langs plaatsen als Santa Monica en Santa Barbara in twee dagen naar San Francisco. Onderweg zagen we een kolonie zee olifanten op het strand liggen. Voor oudjaarsavond hadden we in San Francisco kaarten voor een feest in een nachtclub en hebben daar de jaarwisseling goed gevierd. In San Francisco zagen we de pier (Fisherman’s Wharf), de beruchte gevangenis Alcatraz op een eiland voor de kust en het museum voor moderne kunst (SFMoma). We zijn over de Golden Gate Bridge gefietst met prachtig uitzicht op de skyline van San Francisco.

Met onze huurauto (een Dodge Caliber met automaat en een nogal heftige rem) reden we door het Yosemite National park met haar grootse granieten rotsgebergten en valleien die geheel onder een wolkendek lagen. Daarna reden we door naar South Lake Tahoe in de bergen. Naast veel casino’s (die in de deelstaat Nevada legaal zijn) zijn hier ook diverse skigebieden en hebben we nog even geoefend met snowboarden, maar met weinig succes voor beiden. Met sneeuwkettingen om de autobanden reden we vervolgens door Kings Canyon en Sequoia national park. Hier staan de 2.000 tot 3.000 jaar oude en enorm grote sequoia bomen. En we zagen hier nog twee bruine beren de weg oversteken (zie ook filmpje), daarna zagen we een coyote (prairie-wolf) en nog meerdere herten.

Van de sneeuw trokken we rechtstreeks de woestijn in. Honderden kilometers reden we door het dorre landschap van Death Valley met zoutvlakten en heuvelachtige maanlandschappen. We zagen ook door een spookstadje in de woestijn dat totaal verlaten en vervallen was nadat de goud- en zilverwinnig hier gestopt is. Om uiteindelijk in het donker de neonlichten van Las Vegas te zien oplichten. Wat een stad is dat! De hotels op Las Vegas strip zijn allemaal thematisch ingericht met zoveel vormen van entertainment. In hotel The Venetian is klein Venetië nagebouwd met grachten en gondels in een uitgebreid winkelcentrum. En overal allerlei soorten shows, en natuurlijk ook Elvis imitators. En nee, we zijn niet een wedding chapel ingedoken ;-) De reis ging door naar Zion national park in de deelstaat Utah met aparte gebergten en canyons. Hier lag weer volop sneeuw en dat maakte het landschap een waar winterwonderland. De volgende ochtend kregen we het slechte nieuws over Paul’s moeder en zijn we direct teruggevlogen naar Nederland.

Onze reis is abrupt en verdrietig geëindigd. Maar wij hebben 3,5 maand intens genoten van alle geweldige dingen die we hebben gezien en meegemaakt, samen een hele speciale band gekregen, nieuwe inzichten opgedaan en mooie plannen gemaakt. Een ervaring voor het leven.

Dank-jullie-wel voor al jullie leuke reacties op deze site en de fijne mailtjes die we hebben ontvangen na terugkomst van onze reis.